Pagina's

dinsdag 21 april 2015

Fietsmand hoes

Een aantal jaren geleden kreeg ik voor Kerst een supertoffe fietsmand cadeau om op mijn fietsrek te zetten. Het is een mooie mand en dat wou ik zo houden. Uit schrik dat ze nat zou worden in de regen, zet ik ze veilig in de garage. Alleen vergeet ik ze steeds op mijn rek te zetten als ik ergens heen fiets. Zonde natuurlijk! Ik had ze reeds opgevrolijkt met bloemenlichtjes.

 


Maar nu heb ik mezelf een hoes gemaakt, die erover kan, zodat ze gewoon kan blijven staan!

Ik had deze geweldige toile ciree gekocht om een overtrek te maken voor Silkes stoel in de keuken. Maar ik vond ze zo tof dat ik er een regenjasje van wou maken... Maar nu... is het ideaal om een hoes te maken voor mijn mandje!


Hoe ga je te werk?
 

Meet je mand, breedte en lengte. Bij mij was dat 36 cm op 48 cm. Tel er voldoende naadwaarde bij + het deel dat over de rand moet komen van je mand. Ik nam 53 cm op 65 cm. Knip dat stuk uit je stof.

Om de hoeken mooi af te ronden, gebruik je wat je vindt. 


Knip de hoeken af!


Ziet er al bijna klaar uit hé! Nog even...
 

Stik de zoom om (rechte steek, stevige naald, ik gebruikte een jeans naald maat 100) Zie dat je voldoende ruimte hebt om de elastiek door te steken.
 

Speld de hoeken mooi af.


Laat een 5-tal cm naad open, om de elastiek door te kunnen doen.


Zet de elastiek vast in een veiligheidsspeld en haal die door het tunneltje heen. Ik liet de elastiek gewoon op de rol zitten en gebruikte tot ik er kwam. Je kan dat ook allemaal uitrekenen hoor, hoeveel je nodig hebt. Ik was blij dat ik het zo gedaan heb, want elastiek door toile ciree steken, gaat niet zo gemakkelijk als door stof!
Ik heb regelmatig de elastiek vastgezet met een speldje om goed aan te trekken, maar dan nog, gaat het niet vanzelf! Vooral in de bochten blijft alles zitten...



Trek de elastiek er helemaal doorheen, tot je er aan het begin weer uitkomt. En speld vast!



Stik met een zigzag steek de elastiek aan elkaar. Ga een keer of 5 heen en weer, dan blijft hij zeker zitten! Knip de overtollige elastiek af en stik het gat van 5 cm even dicht.




 Et voila! Klaar!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten