Pagina's

vrijdag 15 mei 2015

De handtas

Al mijn gesurf op pinterest, had me al een ganse rubriek handtassen opgeleverd, maar het vele werk heeft me er steeds van weerhouden eraan te beginnen! Nu botste ik onlangs op een geweldig stofje dat gewoon schreeuwt om een handtas te worden! Dan toch maar de stap gezet en alle moed bijeen geraapt en jawel hoor, hier is ze dan! 





Het heeft me bloed, zweet en net geen tranen, maar des te meer gevloek gekost, maar ik ben er zooooo blij mee!!!! 

Het patroon komt hier vandaan! Ik had het eigenlijk al moeten weten toen ik de uitleg gedownload had, die was nl helemaal in 't Frans! Et mon Francais et pas trés bien! Maar met een computer en google vertaling heb ik mijn plan getrokken! Het begon al toen ik het patroon verkeerd had uitgeprint. Uiteindelijk zag ik dat de instellingen vreemd ingesteld stonden, met de juiste aanpassing verscheen dan toch het gewenste resultaat op papier!

De uitleg zal wel duidelijk zijn voor wie vlot Frans spreekt, maar dat is hier niet het geval, en misschien wel voor meerdere mensen hier, dus om het gemakkelijk te maken, hier mijn versie!

De materiaallijst was redelijk duidelijk! Die kan je dus gewoon volgen!

De werkbeschrijving was iets moeilijker te volgen!

Strijk eerst al de vlieseline tegen de voeringstof. Plaats dan het stuk voeringstof tegen de buitenstof, stik op 1cm om samen te houden.


Begin met de klep!

Leg beide stukken van de klep met de slechte kanten tegen elkaar (niet zoals op de foto dus).



Neem je stuk imitatieleer van 4 cm op 60 cm en bevestig het zoals een biaislint. Eerst leg je de goeie kanten op elkaar, stik vast op 1 cm. Draai het leer naar achteren en stik opnieuw vast. De klep leg je nu even aan de kant.

Neem nu het stuk bodem (voering tegen buitenstof) en stik de lederen rechthoek gecentreerd vast aan 2 kanten. (rechts en links) 



Leg de bodem aan de kant.

Neem het stuk van de zak.

Zet buitenstof en bekleding aan elkaar, met de paspel ertussen gestikt.

Leg de buitenstof met de goeie kant naar boven. Leg de paspel ertussen (koordje zit onderaan).


Leg de bekleding er met de goeie kant naar beneden op.  

Stik vast.


Draai om en stik nog even net onder de rand.


Plooi dubbel en duidt het midden aan. Teken een lijn op 4 cm van het midden.


Neem het stuk voorzijde van de buitenstof erbij en leg met de goeie kant naar boven. Leg de zak er bovenop, eveneens met de goeie kant naar boven. Zorg dat het midden goed aangeduid wordt. Stik op de midden aaneen. 

Plooi de voorzijde buitenstof dubbel naar achter en de zak dubbel naar voren. Stik nu op de lijn die je getekend hebt op 4 cm op de zak.


Plooi je stuk open en speld vast op het voorstuk.


Nu werken we de buitenkant af.

Neem het stuk bodem er terug bij. Stik de bodem aan de voorkant met een paspel ertussen. De tekening is heel duidelijk hoor! Neem ze er zeker bij!



Zo ziet het er nu uit.
 

Zet nu de achterkant er tegen! Gebruik weer een stuk paspel.


Ik stikte de rand extra vast, het was een hele uitdaging om de paspel er mooi tussen te krijgen!
Als je nu de zak keert, ziet het er al ferm uit hé!




De volgende stap is de klep bevestigen!

Volg de aanwijzingen die beschreven staan! Ik zou nu die rand beter afwerken, hij wordt gewoon zo vast gestikt en als de klep open hangt, zie je die rand. Ach, ik knip de losse stukjes er nu wel af! 

Leg de klep goed en stik vast.


Keer om en stik op 2 lijntjes naast elkaar vast.


Voila, buitenkant aan de kant leggen. Nu beginnen we aan de bekleding.

Maak een snede in de daarvoor voorziene plaats, in de achterzijde.


De aanwijzingen verwijzen nu naar een blog, maar daar ontbrak elke stap die nodig was, dus heb ik geïmproviseerd!

Speld de rand naar achteren.


Leg de rits tussen de bekleding en de rechthoek voorzien voor de binnenzak. Een beetje logisch nadenken helpt hier wel! Eerst het achterste stuk vaststikken.



Dan leg je de andere rechthoek onder de rits en stik vast.


Stik dan de zak dicht aan de rand. Keer om en stik de stukjes recht en links aan van de rits dicht.
Leg ook dit stuk even aan de kant.

Neem het stuk voorzijde van de bekleding, alsook het stuk leer dat daarvoor voorzien is. Leg de goeie kanten op elkaar en stik vast.
 


Keer om en stik nog eens op de bekleding.


Doe hetzelfde met de achterzijde.


Neem het stuk bodem erbij en zet ook hier de stukken leer aan.



Stik nu de bodem vast aan de voorzijde.




En aan de achterzijde. Nu ziet je zak er zo uit! Leg hem even aan de kant. Of wees even ongeduldig als ik en steek hem al eens in de buitenzak om te passen!


Und Jetzt... De afwerking!

Neem de kleine stukjes leer erbij van 4.5 op 7 cm.
Stik een lijntje op 1 cm van de rechter en linker zijde. Stik 1 kant met de goeie kanten op elkaar vast op 1 cm. Plooi om en stik nog eens vast. Aan de andere zijde, plooi je op de naad naar binnen toe en stik je vast.

Dan Doe je de ringen aan de stukjes, plooi ze dubbel en stik vast.

Nu zet je de buitenstof en de bekleding aan elkaar vast. Zet de bekleding met de goeie kant tegen de buitenkant en stik rondom rond. Laat een keergat open. Zie dat je de ringen er juist inzet, of je kan ze terug losmaken! Stik dan nog eens helemaal langs de rand. Ik heb het met de machine vast gestikt, maar kwam in de problemen aan de stukjes waar de ringen eraan zitten. Ik heb het voor de zekerheid extra gedaan met de hand!


Bevestig nu de sluitingen aan de klep en aan de zakjes.


Nu de riem nog afwerken!

Zelfde principe als de riempjes voor de ringen.


Steek er nu voor het dicht stikken de vlieseline tussen en stik vast!


Het zelfde voor de korte riem.

Neem nu nog een klein stukje leer om de riem vast te houden. Ze sprak van een stukje van 2 op 7 cm, maar ik nam er één van 3 op 10 cm, anders was het te kort voor aan mijn riem. Zet dit stukje alvast aan de riem van 30 cm!


Maak een gaatje waar de ceintuur sluiting doorheen gaat. Stik vast. Stik nu de riem vast aan de ringen.



Maak gaatjes in de riem op telkens 4.5 cm van elkaar. En.... klaar is Kees!





 
En nu stoefen met die handel! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten